Overdimensioneret?

håndboldSå er håndbold EM vel overstået og jeg slutter mig gerne til koret der siger ”godt gået drenge” og ”tillykke” med sølvet trods alt. Vi skylder en tak for mange gode stunder i jeres selskab i de seneste uger og vi skal nok prøve at glemme finalen mod Frankrig så hurtigt som muligt.

Jeg elsker håndbold fordi det går hurtigt og det næsten altid er spændende. Modsat fodbold, må jeg sige, som jeg stadig ser med interesse når mit hold (lad os tage den en anden gang) eller Danmark spiller, men som jeg ikke finder nær så spændende som jeg plejede. Men jeg har en enkelt observation hvad håndbold angår som jeg lige må af med: Er det bare mig eller virker det som om spillerne er ”vokset ud af formatet”? Jeg mener at når jeg ser håndbold på højt plan- og især herrehåndbold – så virker det som om dimensionerne på banen og målet er for små. Spillerne er oppe i den anden ende i løbet af 4 sekunder og når de springer over stregen er det lige før de knalder panden mod overliggeren – eller i det mindste målmanden.  Jeg har i øvrigt den samme fornemmelse når jeg ser Basketball – bare værre. Da basketball blev opfundet var der ikke nogen der kunne dunke, og det var heller ikke meningen. Og da håndbold blev opfundet for over 100 år siden (så vidt jeg husker) var tempoet nok noget andet, og spillerne var mindre .

Måske skulle man tage målene på banen op til genovervejelse, ligesom man i fodbold af og til snakker om at gøre målene større? Det tror jeg nu ikke er nødvendigt i håndbold, der blev trods alt scoret 73 mål på 60 minutter i EM finalen mod Frankrig, men måske målfeltet skulle være større?

Men det er måske en hellig ko? Jeg ved det ikke – jeg siger det bare som det er.

Leave a Reply

